Frihet på nätet

När jag skrev om fildelning trodde jag nog att det skulle bli mer än en kommentar. Men det är möjligt att en del känner frågan uttjatad och en del kanske inte riktigt vet vad dom skall tycka. En god vän sa i alla fall häromdagen att han definitivt skulle rösta på Piratpartiet i EU-valet som en ren protest. Och det blir det nog ganska många som gör. Läs mer på www.piratpartiet.se/  Det här med fildelning borde ganska enkelt gå att lösa med t.ex. någon slags avgift liknade STIM-avgift. Min musiklänk denna gång blir mycket symbolik med Scorpions som spelar Wind of Change på Röda Torget i Moskva : http://www.youtube.com/watch?v=HxobuyB4H38


Kommentarer
Postat av: Thimmy

Kristdemokraterna haller med dig: http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/stimavgift-loesning-paa-fildelningsproblematiken-205760

Jag haller inte med dig. Den fria marknaden ar mer marknadseffektiv an STIM-liknande kollektiva avgifter. Om staten lagstiftar om det ar det ett steg i fel riktning, mot ett ofritt samhalle dar foretag och individer patvingas avgifter for en produkt som dom kanske inte konsumerar. Om bredbandsbolagen frivilligt valjer att infora STIM-liknande avgifter pa en fri marknad ar det helt okej. Produkter och dess priser pa en fri marknad reflekterar bade bolagens och konsumenternas vilja.

2009-05-11 @ 05:03:24
Postat av: Göran

Om du menar att internetoperatörerna inför en för abonnenten frivillig avgift för att få ladda ner och denna fungerar som en intäkt för artister och i viss mån skivbolag så håller jag med dig.



Om du menar att bredbandsoperatörerna frivilligt inför en avgift som är tvingande för deras kunder håller jag inte med dig. Det finns i stora delar av landet ingen rimlig möjlighet att fritt välja internetleverantör och då faller marknadsresonemanget anser jag.



Sedan är det en annan sak att få till et avtal med nöjesindustrin enligt de riktlinjerna. Jag tvivlar starkt på att dinosaurierna ser fördelen, de verkar helt förblindade av den gamla formen av girighet där makt ger rätt till maximal vinst. IOFS marknadsekonomi men inte särskilt smart ur kundvårdande synpunkt.



Kristdemokraterna röstade vad jag vet för IPRED så tillåt mig tvivla. Dessutom verkar de lite dimmiga när de pratar om nedladdning som en generationsfråga. Det är ju inte sant. I EU-valet blir det piratpartiet

2009-05-12 @ 12:43:07
Postat av: Anonym

Jo, bredbandsbolagen kanske har monopol- eller oligopol-makt i vissa omrade. Det betyder inte att de kan misskota sig hur som helst. Trots monopolmakt maste foretag halla lagt pris och god kvalitet for att behalla kunder. Annars skiter folk i det eller fuskar pa ett eller annat satt. Om "bredbandsoperatörerna frivilligt inför en avgift som är tvingande för deras kunder" i ett omrade med lite eller ingen konkurrens kommer manga kunder att kanna sig orattvist behandlade. Kunderna kan da satta press pa foretagen, helst kollektivt. Man kan bojkotta foretag, eller demonstrera pa traditionellt vis, eller mailbomba deras kundtjanst. Om bolagen trots kraftig och kreativ opposition valjer att ha kvar sina hoga tvingande avgifter tycker jag att de ska ha den ratten. Monopolet/Oligopolet uppstod som en foljd av stora investeringar i ett omrade med en liten marknad. Det ar tur for glesbyggden att nagot bolag alls vill erbjuda bredband dar. Monopolpriser ar en rimlig beloning och ett bra incitament for vidare satsning pa riskfyllda projekt i glesbyggd. Jag tror for ovrigt inte att ett privatagt bredbandsbolag kommer att infora nagon sadan tvingande avgift om inte politiker tvingar fram det. Det skulle ju bli mindre kunder och mindre vinst.

2009-05-13 @ 06:17:13
Postat av: Nole

Friheten på nätet riskerar att gå förlorad. Detta beror på att s.k. upphovsmän deklarerat att dom inte får betalt för det dom producerat. Med en slags stimavgift skulle man kunna reglera detta. Avgiften tycker jag mycket väl kan ingå i brendsabonnemanget. Det måste ju vara mycket bättre än att jaga fildelare eller göra Internet till någon slags kabel-TV-variant.

2009-05-14 @ 01:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0