Homoäktenskap

I veckan som gått beslöt kyrkomötet (Svenska kyrkans högsta beslutande organ) att man öppnar möjligheten för homosexuella att bli vigda – d.v.s. ingå äktenskap. Men än så länge kan och får präster neka. Prästen Dag Sandahl som inte gör hemlighet av sitt avståndstagande var på mötet och skakade tydligen om ett par liberala damer/ ledamöter med orden ”jag tycker inte man skall knulla varandra i röven”. Att få sanningen paketerad på det viset var tydligen för mycket för dom fina damerna som med största sannolikhet snarare var där av politiska skäl snarare än av religiös övertygelse. Själv är jag mer upprörd över det beslut dom fina damerna var med och tog än Sandahls språkbruk. Han blev anmäld till biskopen trots att han sagt orden under en privat konversation och uthängd i media. Att kyrkomötets beslut strider mot den bibliska ordningen tycks dock vara något man försöker tysta ner. Alla vill ju vara ”politiskt korrekta” och ”glömmer bort” att man tagit ett beslut som man egentligen inte kan ta. Och många präster kommer neka att viga homosexuella med hänvisning till att det strider mot deras tro och prästeden. Trots det befarar jag att många kommer att träda ur Svenska kyrkan på grund av kyrkomötets beslut. Naturen är inte könsneutral. Varför ska då äktenskapet vara det? Bifogar här länk till Dag Sandahls blogg : http://www.ostran.se/bloggar/dagblogg


Kommentarer
Postat av: Thimmy

For mig verkar det som att beslutet har gatt ratt till ur en demokratisk synvinkel. Svenska Kyrkan star fri fran staten och bestammer sina egna regler. De i organisationen som inte tycker om besluten far ga ur organisationen om de vill och starta en ny egen organisation med sina egna regler om de vill.



Men jag maste erkanna att jag inte forstar begreppet "bibliska ordningen". Jag googlade begreppet och hittade ingen definition. Till min stora forvaning hittade jag din blogg pa fjarde plats i listan. Kan du forklara vad det betyder?



Ur en liberal synvinkel tycker jag att Dag Sandahls ordval var mindre lampligt. Jag blir inte speciellt upprord av orden "knulla" och "röven" men ordet MAN i detta sammanhang ar bara skit. Vem ar MAN? Nej, vad Dag Sandahl egentligen vill saga ar att "ALLA bor forbjudas att knulla varandra i roven" eller mojligtvis att "ALLA maste avsta fran att knulla varandra i roven". Detta ar en auktoritar synpunkt, eller atminstane en kollektivistisk synpunkt och darmed ar det oliberalt... vilket jag ogillar.



Jag hade val snarare sagt foljande:

- Analsex/Rövknull ökar risken för HIV/Aids och darför avrekommenderar jag alla mina medmanniskor fran denna aktivitet utan att forst ta i akta halsoriskerna.



Men Svenska Kyrkan har sa klart ratt att ha auktoritara regler sa lange medlemskap ar frivilligt.



Och sa till ditt sista argument: Naturen ar inte rattvis. Varfor ska da samhallet vara det?

2009-11-11 @ 14:42:01
Postat av: Rammzi

Du verkar ha fastnat i 1800-talsvärderingar. Du borde anamma principen att sköta dig själv och skita i andra. Du har inte ett dugg att göra med hur andra människor lever sina liv. Lev i din Svenssonidyll men kom för fan inte och tyck till om andra människors familjerelationer. "Kärnfamiljen" är ett kristet påfund. Familjebilden har förändrats så otroligt många gånger och har sett ut på så många olika sätt, men vad begär man av en outbildad korkad bonnläpp som aldrig hittade ut från Ruda.



Det här var tamigfan det mest korkade och inskränkta jag någonsin läst. Testa att se på världen, kom ihåg din far och hur det gick med er kärnfamilj? Och om du nu är så duktig och intelligent måste man ifrågasätta hur fan det gick till?



Idiot.

2011-09-20 @ 09:50:46
Postat av: Jan-Olof Johansson

Till Rammzi: Jag undrar om du över huvudtaget är kapabel att tolka en text. Dessutom har det tagit dig nästan två år att hitta mitt inlägg.

För ett par år sedan gick debatten hög huruvida homosexuella äktenskap skulle tillåtas i svenska kyrkan. Det jag skrev om var ju hur politik och teologi krockade och vad jag tyckte om det. Men det kanske går över din ”horizont”. Precis som du och dina åsiktsfränder får ge uttryck för dina/era åsikter får jag ge uttryck för mina.



Förresten - har du problem med kristna? Hur kan det då komma sig du verkar ansluta dig till att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan? För det är ju det den här diskussionen egentligen handlar om. Men i brist på intelligent kapacitet och sakargument tar du till floskler och personangrepp. Är det någon som behöver mer utbildning så är det du! Har du bara skit och komma med kan du hålla dig borta från min blogg.

2011-09-26 @ 17:26:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0