Är vi på väg att bli skåningar eller östgötar?



Under flera år har det varit känt att Sverige skall delas in i nya regioner. Nu som först -i ett väldigt sent skede – ja, kanske alltför sent har ledningen för Kalmar Läns Landting offentliggjort att man vill ingå i region Skåne. Jag och många med mig hoppades länge att det skulle bli en Smålandsregion, gärna tillsammans med Blekinge.  Då hade man fått en ganska lagom region med jämlika parter.

 

Det grusades dock när Kronobergarna klargjorde att man ville tillhöra Skåne. Jag kopplade deras ställningstagande till det faktum att starka krafter försökte driva in oss i ett stort Östra Götaland, där dom tre Smålandslänen och Blekinge skulle slås ihop med Östergötland. Jag anser det var ett stort strategiskt misstag. I en sådan konstellation skulle Kronberg hamna i utkanten på en region vars reella maktcentrum skulle legat i det avlägsna Östergötland . Så Kronobergs val av det mer närbelägna Skåne var egentligen inte alls konstigt. Därmed var ett sönderslaget Småland ett faktum. Ett faktum som blev än mer tydligt när Jönköpings län aviserade att man vill bilda en egen region.

 

Inte nog med att man inte kunnat hålla ihop Småland, nu är det dessutom mycket som tyder på att Kalmar län också splittras. Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson var efter Landstingsstyrelsens besked snabb med utspelet att Västerviks kommun med största sannolikhet kommer att söka sig till Östergötland. Något som egentligen inte är så konstigt med tanke på deras geografiska läge. Samma sak är det egentligen med Vimmerby kommun. Det som däremot framstår som märkligt är att kommunerna i mellersta Kalmar län, Oskarshamn, Högsby och Mönsterås gett uttryck för att även dom kan tänka sig att tillhöra Östergötland. Skulle det bli så anser jag att det begås ytterligare ett stort strategiskt misstag. Mellanlänet har väldigt mycket mer gemensamt med södra länet än norra. Att slå sönder det skulle enligt min mening vara ödesdigert.

Varför inte avrunda med att lyssna på Cook Robin och "When your heart is weak" http://www.youtube.com/watch?v=dRnNpLOhn1Q&ob=av2e


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0