Är grekerna lite dumma?

 
Tysklands förbundkansler Angela Merkel var på besök i det ekonomiskt krisande Grekland häromdagen. Där möttes hon av spott, spe och personliga påhopp. Man undrar verkligen - är grekerna lite dumma i huvudet? Det är ju dom själva som skapat krisen. Inte minst genom att rösta fram dom regeringar som lett dom ner i bekymren. Och nu skyller dom på bl.a. Tyskland som är ett av dom länder som är med och försöker rädda dom ur skiten. Och det är klart att det svider i grekernas plånbok efter många år av ekonomiskt vanstyre. Jag kan förstå deras frustration, men dom måste rikta den åt rätt håll. Generalstrejker och protester löser inga problem, utan förvärrar istället. Vad som krävs är hårt arbete och långsiktig smart ekonomikt handlande - både från regeringar och befolkning. http://www.youtube.com/watch?v=wTP2RUD_cL0
 

Kommentarer
Postat av: Thimmy

Det finns dumma människor överallt, så vad är nyheten? Det saknas en kvantifikator i din text. Menar du att alla greker är dumma eller majoriteten eller vad? Är grekerna dummare än världsgenomsnittet eller dummare än EU-genomsnittet? Finns det fler dumma greker än dumma tyskar? Det är inte helt klart vad du påstår?

2012-10-13 @ 12:46:50
Postat av: Jan-Olof Johansson

Thimmy – du har naturligtvis rätt. Det är ojuste att generalisera som jag gjorde. Tycker nog ändå det är ganska uppenbart att jag vänder min kritik mot dom som skyller sina bekymmer på Tyskar och andra som försöker hjälpa grekerna. Visst finns det dumma människor överallt – så även i Sverige. Men när vi hade en mycket tuff ekonomisk situation i Sverige i början på 90-talet tror jag inte jag hörde en enda svensk skylla det på något annat land. Vi analyserade, protesterade mot våra egna politiker, spottade i nävarna och tog oss upp ur skiten. I Grekland har en del – skall vi kalla det själinsikt. D.v.s. att krisen är ”hemmagjord”. Men den allmänna opinionens inställning är tillsynes uppenbar – att det är någon annans fel.

2012-10-14 @ 17:35:20
URL: http://janolof.blogg.se
Postat av: Thimmy

Du kanske har rätt, jag vet inte. Det är ju i såna fall tragiskt med tanke på att det är den västerlänska filosofins och demokratins födelseplats. Dom kanske skulle lyssna på Rocky Balboa: http://www.youtube.com/watch?v=_Z5OookwOoY

2012-10-14 @ 18:12:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0