Att tro eller inte tro

Är Gud ett hjärnspöke eller grunden till all existens? Ja, så löd rubriken på en debatt mellan Humanisternas Christer Sturmark och teologen Vesa Annala som hölls i Kalmar den 23 april. Jag tycker den här debatten är mycket intressant så jag, min fru och ett par vänner åkte dit. Cirka ett par hundra personer till hade tydligen samma intresse.

 

När det gäller Guds existens var både Sturmark och Annala noga med och påpeka att ingen av dom ju egentligen vet utan det handlar om att tro eller inte tro att Gud finns. Det är en rimlig och ödmjuk inställning. Ju mer man lyssnar på och tar del av den här frågan ju mer intressant och komplex blir den. Man kan på goda grunder hävda att detta är den allra största frågan. Kolla gärna på YouTube med sökorden Humanisterna debatt.

 

Jag är inte bokstavstroende, men jag tror att det finns en högre makt (kalla det gärna gudstro) och jag tror att en människas själ finns kvar på något sätt (en annan dimension) efter man dött.  Det skänker mig en trygg  grund att stå på i olika delar av livets skeenden.

 

Till det här inlägget tycker jag Enigma med Sadeness passar bra. På med hörlurarna och njut.

https://www.youtube.com/watch?v=4F9DxYhqmKw

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0