Få tillvaron att fungera

Under året gjorde vi ju något så ovanligt som att flytta från Ruda. Flera omständigheter var sådana att det kändes rätt. Jag är en ganska extrem vanemänniska så visst kändes det väldigt konstigt. Inte minst när jag började jobba efter semestern och fick köra både mycket längre och ”åt fel håll”. Men vi har blivit mycket väl bemötta och tycker mycket om Svalliden och Oskarshamn. Så vi kommer inte att flytta härifrån. Däremot har vi bestämt att under en övergångsperiod också ha en lägenhet i Ruda i kombination med en något mindre lägenhet på Södra vägen. Även om mycket är bra där vi bor finns det också det som inte fungerar bra. I huset finns bland annat två dagisavdelningar och självklart blir det ju en hel del ljud, inte minst när hela gänget leker på gården utanför sovrumsfönstret. För den som har en normal dygnsrytm gör det inget, men det har ju inte jag med mina sena kvälls-/nattpass.

Så är det problem med parkeringsplatser ibland. Satte upp oss på p-plats under skärmtak när vi flyttade hit, men det är tydligen lång kö. Flera kvällar har jag kommit hem runt midnatt och igen parkeringsplats ledig. Lördagsnätter har jag kommit hem vid halv fyratiden (slutar 02.50) och fått snurra härute för att hitta någonstans att göra av bilen. Det är inte roligt när man är slut och kanske har ont efter ett långt pass, det är mörk, kallt och man är trött. Det har väl trots allt gått hyfsat, men jag har bävat för sådana här situationer med snö och halka dessutom. Och det blir vid sådana tillfällen som gångproblemen kan ställa till bekymmer. Vi har sett oss omkring efter annan lägenhet där det kunde fungera bättre och där vi kunde ha allt samlat på ett ställe, men här i stan har vi hittills inte hittat någon vi ansett passa oss. Så pratade jag med vår f.d. vicevärd och hon berättade att vår gamla lägenhet står tom. Vi tog då beslutet att ta den och kombinera med en något mindre lägenhet här i Svalliden. Faktum är att det kostnadsmässigt kommer att bli en marginell skillnad. Så får det bli tills vi hittar ”rätt”. Det som nu är överordnat är att få tillvaron att fungera så bra som möjligt utifrån dom förutsättningar jag/vi har. Rudalägenheten är väldigt mysig till en rimlig kostnad. Men framför allt – jag får min egen parkeringsplats precis runt husknuten, dessutom med motorvärmareuttag. Det känns guld värt när man kommer hem en vinternatt som jag beskrev ovan. När vi hittar något liknade (eller kanske bättre) i Oskarshamn, då kommer vi nappa på det. Och som sagt – vi överger inte stan, det är bara det att vi kommer inte att vara här lika mycket under en period. Jag avrundar med ”I Still Haven´t Found What Im Looking For” med den Irländska gruppen U2 som blivit ett av världens största musikfenomen. Lyssna och njut:

http://www.youtube.com/watch?v=Pb1XXs7e7ac


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0