På kyrkogården

I helgen var vi på kyrkogården, jag, Kicki, Thimmy och Sarah. Vi ville passa på att visa Sarah (som ju är från Malaysia) lite om vår tradition inför Allhelgonahelgen nu när dom är hemma på besök. Först var vi på mina föräldrars grav, lade dit granris, en liten krans och satte dit en lykta med ljus. Sen gick vi till Haralds grav. Då det bara är en månad sedan begravningen så har vi inte hunnit få dit någon gravsten än – men den är beställd och skall vara på plats ganska snart. De många ljusen som stod på graven redan när vi kom dit vittnar om flera besök där. Jag kände att jag blev alldeles gråtfärdig när vi stod där. Det blev så påtagligt verkligt igen. Ibland i vardagen blir det annars som att det känns overkligt på något sätt. Det är väl någon slags mänsklig ”skyddsfunktion”.

 

Nästa lördag (6:e november) är det ju Alla helgons dag. Då kommer alla som dött under året att läsas upp i kyrkan. Vi skall naturligtvis närvara. Vi skall också se till att ljusen brinner på våra nära och käras gravar. Den här gången länkar jag till en av Ted Gärdestads allra bästa låtar ”Himlen är oskyldigt blå” http://www.youtube.com/watch?v=YeKZPNW13Zk

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0