Yttrandefrihet under ansvar

I kvällens Debatt på SVT1 debatterades bl.a. yttrandefriheten. Bakgrunden är att USA-pastorn Terry Jones ligger bakom en Koranbränning i Florida. En av följderna blev ett attentat mot en FN-förläggning i Afghanistan där sju FN-anställda dödades, varav en svensk.

 

Vi vet att muslimerna tar väldigt hårt på detta. Det är heller inte första gången dom blivit provocerade. Många av oss kommer ihåg när Lars Vilks publicerade bilder på profeten Muhammed som rondellhund.

 

Jag tycker man måste diskutera så här: Ja, jag KAN skriva si eller så, ja, jag KAN rita Muhammed i bombmössa – och få alltihop publicerat, eller för den delen bränna en Koran.. MEN – bara för att jag KAN – ska jag göra det bara för DET? NEJ menar jag! Jag tycker man skall avstå – inte minst för att visa respekt för människors religion. Ska vi bygga fred och säkerhet i världen måste vi bygga broar av förståelse och respekt för varandra. Och det gör man sannerligen inte genom att skymfa folk och deras tro. Visst finns det inslag i Islam som vi i väst inte gillar – eller tycker väldigt illa om. Men dom värsta avarterna är det bara extremister som tillämpar. Och herregud – vi har extremister inom Kristedomen också som ibland går för långt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0