Barns rättigheter hotas av lagförslag om inseminering

 

Varje barn, oavsett bakgrund, har rätt att behandlas med respekt. I FN:s konvention om barnens rättigheter sägs bland annat att barnets bästa ska komma i främsta rummet i alla åtgärder som rör barn. Barnkonventionens artikel 7 och 8 handlar om att alla barn har rätt att veta vem han eller hon är. Vidare står det att barnet har rätt att veta vilka som är barnets föräldrar.  Också i Socialtjänstlagen 1 kap. 2 § står att när åtgärder rör barn ska man särskilt ta hänsyn till vad barnets bästa kräver. Enligt Föräldrabalken kap.1 1,2 och 3 § samt 2 kap.9§ beskrivs kommunens olika skyldigheter då det gäller att fastställa faderskap för barn.

 

Det lagförslag som presenterades i mitten av maj om singelkvinnors rätt att få inseminera sig går helt på tvärs mot detta. Lagförslaget innebär (om det genomförs) att man frångår huvudregeln om att barn har rätt till båda sina föräldrar.

 

Jag förstår att det finns ensamstående kvinnor som längtar efter barn. Men det är väldigt egoistiskt att skaffa barn utan en för barnet känd pappa. Det är ingen rättighet att få barn.

Och det är totalt förkastligt att medvetet och systematiskt snuva barn på halva deras identitet.

 

Här en länk till Yosso N`dour och "7 seconds"

http://www.youtube.com/watch?v=YFKJv8UqeCY


Kommentarer
Postat av: Anonym

I ditt förra inlägg ifrågasatte du om man tänkt igenom hela bilden i frågan om vinster i välfärden. Du har en viktig poäng där.

Men denna gången har du nog gjort samma sak själv. Det är ingen rättighet att få barn och barns bästa går före, är så rätt så. Men konsekvensen av din invändning får betydligt vidare effekter än att bara skydda barnen.

Man kan ha olika åsikter om barns behov av tvåkönade biologiska föräldrar i sitt liv. Ska det vara ett "måste"-kriterium så faller adoption bort, insemination av kvinnan i ett tvåkönat parförhållande eller "kompisbefruktning". Det blir ju iofs även ett dilemma om den biologiske fadern (eller modern) dör eller ibland, om det blir skilsmässa.

Barnets bästa är nog inte så enkelt som några ord på ett papper från FN.

Jag håller helt med om att barn behöver tvåkönade förebilder under sin uppväxt, allra helst i sin hemmiljö. Om det måste finnas ett genetiskt band till dessa är jag inte lika säker på, t.ex. adoption. Även om det kan bli traumatiskt för det adopterade barnet så behöver det inte vara så (tyvärr saknar jag statistik på detta, men misstänker att inte alla adopterade upplever det så).

Singelkvinnors rätt till egna barn är jag tveksam till eftersom det inte finns någon "rätt" till barn enligt min mening. Men det gäller ju inte bara singelkvinnor.

En ytterligare konsekvens av att lagstifta om att barn har rätt till att veta vilka deras biologiska föräldrar är, är att förmodligen skulle det ganska omedelbart bli brist på manliga donatorer. Om jag vore av "avelskvalité" (vilket jag definitivt inte är) så skulle jag inte donera för att bli pappa. Det skulle vara en rent medicinsk och identitetslös handling. Det kan låta som en kallsinnig inställning, men vi skyddar donatorns identitet vid transplantationer. Jag ser ingen större skillnad. Jag skulle donera gener, inte resten av min person och mitt liv.

Ska man hårddra det så skulle donatorn tom kunna bli underhållsskyldig, om man hävdar att ett formellt faderskap föreligger. Och det gör man ju på sätt o vis om man hävdar att spermadonatorn har en känslomässig skyldighet att låta sig identifieras av barnet.

Så den där frågan är betydligt mer komplicerad än det kan verka vid en första titt. Antingen man kämpar för att ensamstående eller samkönade ska få tillgång till insemination eller om man är av den rakt motsatta uppfattningen.

Sedan kan man ju hävda att eftersom den grundläggande biologiska driften att föröka sig är så stark så går det ju med viss lätthet att kringgå allt vad lagar heter i detta sammanhang. I vår promiskuösa tid är ju inte insemination den enda utvägen. Om än inte alla skulle känna sig bekväma med den utvägen.

2014-05-25 @ 01:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0