Homosexuella hotar vårt religiösa och kulturella arv.

Dom homosexuella har verkligen lyckats med sin lobbyverksamhet i samhället. Deras senaste framgång skedde på moderaternas stämma vad gäller acceptans för homoäktenskap. Nu basunerar RFSL och andra likasinnade ut att dom till 94% har stöd för detta i Sveriges riksdag. Men det är verkligen en sanning med modifikation. och utgår från att alla tycker som respektive partistämmor beslutat. Så är ju dock inte fallet. Vi vet alla att det varit häftiga meningsmotsättningar inom partierna i denna fråga och man kan vara fullständigt klar över att stödet är långtifrån så stort om riksdagsledamöterna röstar enligt sin egen övertygelse istället för partipiskan.

Jag och många med mig är upprörda och oroliga över uppluckrandet av gällande sociala normer och religösa värderingar. "Äktenskapet är av Gud instiftat för att förena man och kvinna" - en religiös akt och ett kristet arv vi och våra förfäder levt med i hundratals år och som är en av grundpelarna i vårt samhälle. Kristdemokraterna är nu det enda parti i riksdagen som står fast vid detta och hoppas verkligen dom är orubbliga på denna punkt.

Nu kommer jag att bli stämplad som homofob. Men det kan jag leva med. Min och Kristdemokraternas hållning är den som är gängse i Europa och världen. Det är en värdering som sätter den traditionella familjen och barnens bästa i centrum. Därmed vill jag inte diskriminera och utöva någon slags hets mot homosexuella. Jag tycker helt enkelt att den hittills rådande äktenskapslagstiftningen skall fortsätta gälla. Samkönade har möjlighet att ingå s.k. partnerskap.

Utredningen om könsneutral äktenskapslagstiftning är nu ute på remiss fram till den 15 januari. En av remissinstanserna att lämna svar är svenska kyrkan. Det skall bli väldigt intressant att se hur dom kommer att hantera detta. Jag hoppas dom inte viker sig som en flöjel för vinden. I en föränderlig värld behöver vi något att hålla fast vid. Kommer svenska kyrkan att börja välsigna homosexuella äktenskap ser jag det som ett svek mot vår religion, kultur och mängder med medlemmar. Jag skulle definitivt överväga att gå ur svenska kyrkan.

Kommentarer
Postat av: Lasse

Du har så rätt så. Jag hoppas verkligen att de remissinstanser som är verkligen tänker till.
Sverige är ju ett land som alltid har haft ambitionen att ligga i täten och visa övriga världen hur det ska gå till. Detta har gjort att man känt sig stolt. men nu vete f-n om Sverige ska ledas av bö, förlåt homosexuella. Då är jag inte stolt.
Tack för en bra blogg.

2007-11-01 @ 12:57:31
Postat av: Thimmy

En konsneutral lagstiftning ar bra. Ett homoaktenskap ar i kd's samhalle vad jag kallar ett brott utan offer. Om det inte finns nagot offer bor det ej vara nagot brott. Alla bor ha samma rattigheter. Att du och du och jag blir acklade och spyfardiga av att ens tanka pa homosexuella hor inte till saken. Mer frihet at folket!

Angaende religion, kyrkan ar numera fri fran staten och vi har tack och lov religionsfrihet. Kyrkan har full ratt att neka eller acceptera homosexuella aktenskap som dom vill. Om ni inte ar nojda med kyrkans beslut kan ni lamna den och ga med i ett annat samfund eler starta ett eget. Sjalv ar jag inte religios sa jag kunde inte bry mig mindre.

Angaende kultur, kultur forandras standigt, det gar inte att forhindra med lagar. En lag kommer inte att hindra nagon for att vara bog. Ni som bor pa landsbyggden ar generellt mer konservativa. Det ar nog inget kul att vara homosexuell i Hogsby kommun p.g.a. omgivningens attityd. Jag bodde precis bredvid en gaybar i Kuala Lumpur i muslimska Malaysia. Dar ar religionsfriheten begransad och det senaste decenniet har manniskor blivit fangslade for homosexualitet. Trots detta ser man transvestiter och homon oppet pa gatan mitt i centrum varje dag. Kulturen har forandrats trots Sharia-lagar.

2007-11-01 @ 20:04:59
Postat av: kristina

Bra skrivet Thimmy, Förlåt Nole.



Måste tillägga att jag inte har ngt emot homusexuelle, bisexuell, transexuell mm.



Men, det finns en gräns. Jag tror på gud och anser att de skall få ingå partnerskap med varandra. Och även att de kan få välsignelse av en präst på neutral mark.

Att ingå ett "riktigt" äktenskap i en kyrka är däremot ett steg för långt. Ärligt tror jag att det skulle uppstå kalabalik om de fick den rättigheten.

Ett parterskap duger likväl som giftemål.

Dra igång en debatt om adoption, det skulle bli intressant.



Under mina sju år i Nürnberg, Tyskland, hade jag många bra vänner.

De bästa som man kunde tänka sig. Men, de vågade inte till en början berätta "det" för mig. Visst var jag blond, jag älskade dem som vänner men det tog dem tre månader att faktiskt komma ur gardroben för lilla mig.

Om de nu var rädda för att jag inte skulle gilla dem pga dåvarande rikedom eller klass-skillnad vet jag inte.

Men vi förblev vänner, även min dåvarande man fann en vän i gänget.

Jag har sporadisk telefonkontakt med en tjej som heter Martha, tillsammans med Erica.

Tja, den röda tråden tappade jag för länge sedan.

MVH

Kristina

2008-09-07 @ 22:13:46
URL: http://www.branden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0