Bussförare rånad i Oskarshamn

Onsdagskvällen den 11 november var jag tjänstgörande trafikledare på KLT. Inget konstigt med det, jag har arbetat där i över 27 år. Tidigare under dagen hade jag tagit del av ett PM rörande kontanthanteringen på bussarna. Under ett par års tid har företagsledningen tillsammans med entreprenörsföretagen och facken tagit fram en handlingsplan som också styrelsen fastställt en tidsplan för genomförande av. Tydligen har också Kommunal (facket) gått ut till skyddsombuden och fått dom att skriva på ett upprop till arbetsmiljöverket om kontantstopp. Frågan hänger dock ihop med införandet av ett nytt biljettsystem som dessvärre blivit lite försenat, men som är på G. Vad gäller pengahanteringen har kanske många inte tyckt vara av akut karaktär. Under hela KLT,s historia (snart 30 år) har mig veterligen ingen bussförare blivit rånad. Men just denna onsdagskväll inträffar det. En ung man med kniv tvingar till sig förarens plånbok och försvinner från platsen. Föraren var f.ö. ensam. Jag fick anropet ca 21.40. Polis var på plats inom bara några minuter. Jag informerade VL-buss jour och vi pratade noga igen med föraren hur han mådde och om han ville bli avlöst. Men han avböjde det – han hade bara en liten stadstur kvar. Lite omtumlande att vi nu fått den typen av brottslighet även i vårt län. Dessutom bor jag själv bara något hundratal meter från där det hände.


Kommentarer
Postat av: Nettan-Saknaden

Ja, men det var inget allvarligt eller i rättaresagt det var ingenting

2009-11-16 @ 17:05:38
URL: http://glutiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0