Utredning om höghastighetståg

Förra veckan lade statens utredare Gunnar Malm ett förslag om höghastighetståg mellan våra storstadsregioner. Problemet som jag ser det är att han biter sig fast i en gammal teknologi med vanliga hjuldrivna höghastighetståg á la franska TGV med sina rötter i tidigt 1980-tal. Det handlar om hastigheter på upp till 320km/h som är dagens definition. Men nu handlar det ju om att bygga för framtiden. Den här satsningen är sannolikt inte klar förrän bortåt 2025 och då är den gamla teknologin ännu äldre. Med så stora investeringar det handlar om har vi då sannolikt byggt fast oss i ett system som vi får leva med århundradet ut och som ganska snart kommer att visa sig hopplöst omodernt. I februari i år skrev jag en artikel och förslog att man istället skulle satsa på s.k. magnettåg, modell det tyska Transrapidsystemet som klarar hastigheter upp mot 500km/h. Magnetsvävartågen är mycket överlägsna på flera sätt såsom hastighet, acceleration, stoppsträcka, mindre väderberoende. Banan är byggd på en typ av pelare som gör att det över huvud taget inte finns några plankorsningar. Magnetsvävarbanan kan följa naturen med intakt topografi, klarar 10% stigning och halva kurvradien kontra konventionell järnväg. En sådan här bana finns redan i trafik i Kina mellan Shanghai och Pudong International Airport, och finns också på dagordningen i Japan, USA, Tyskland, Holland och Storbritanien. För att citera UK Ultraspeed ”Halva restiden, dubbla frekvensen, fyrdubbla passagerarantalet allt till lägre energikostnad än idag”. Mer info om Transrapid på : http://www.transrapid.de/ . Min artikel sedan i våras finns på http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4635422

Skickade kopia till riksdagens trafikutskott, kommunikationsministern och organisationen Europakorridoren.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Valet ar sjalvklart ekonomiskt och man kan rakna ut med en hyfsat enkel ekvation huruvida det ar vart det. Men det kraver en del tid och anstrangning att fa fram korrekta koffecienter sa jag raknar inte ut det. Men det skulle vara kul att veta hur mycket mer magnettag skulle kosta?

2009-09-24 @ 21:56:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0