Vår gamla störkänsliga järnväg

Jag har sagt det många gånger förr, och nu säger jag det igen: Tåg är ett masstransportmedel och är som sådant alldeles utmärkt. Men så har vi allt detta bytänkande som gör att vi har en massa småjärnvägar som egentligen inte behövs, varken av tidsskäl, kapacitetsskäl eller miljöskäl. Dom bara kostar en himla massa pengar – i onödan. Våra s.k. länsjärnvägar har under lång tid haft omfattande störningar. Tjustbanan (Västervik-Linköping) i sådan omfattning att den sedan ett par månader helt är ersatt med buss. Och det fungerar bra – till skillnad från tågen. Vi har också haft väldigt mycket störningar på Stångådalsbanan. I snitt har runt 50% gått – senaste veckorna mindre än så. Ja, det har funnit flera dagar i sträck då inte ett enda tåg gått. Bussar har satts in även på den sträckan, vilket fungerat hyfsat med tanke på rådande väglag. När den nya sträckan av riksväg 34 blir klar i slutet av året kommer bussarna att helt klara sträckan Kalmar – Linköping på samma tid som tåget. Med anledning av den hårda vinter vi nu haft har vår infrastruktur satts på extra hårda prov. Och med ett i grunden väldigt gammalt järnvägsnät har det blivit stora bekymmer. Jag tycker man skulle lägga ner dom små icke välmotiverade järnvägarna och ersätta med buss så man kunde fokusera och satsa rejält på dom stora välfrekventerade järnvägarna. Det skulle hela landet tjäna på. Lyssna och njut av Fleetwood Mac med Everywhere : http://www.youtube.com/watch?v=8bEZSKpD7oM som jag tycker passar bra till detta inlägg.


Kommentarer
Postat av: Thimmy

Jag haller med. Har ar ett hett amne for kommande blogg-inlagg: Skulle inte kollektivtrafiken bli valdigt mycket effektivare om alla delar av den helt och hallet privatiserades?

2010-02-27 @ 16:35:09
Postat av: Jan-Olof

Det här är ett område där äpplen och päron blandas rejält. Själva trafiken handlas ju upp på entreprenad av privata företag. Det samhället gör (i vårt fall genom KLT) är ju själva upphandlingen som sker i konkurrens enligt dom EU-direktiv som finns. Utöver det samordnar vi linjenätet, taxor, information o.dyl. Sen är det ju faktiskt så att kollektivtrafiken betraktat i sin helhet subventioneras med skattemedel. Och kanske det är det sistnämnda du är ute efter. Men det finns ingen automatik i subventionssystemet. Om politikerna i Landsting eller kommun inte vill ha en viss linje kan dom helt enkelt säga nej. Men vilken kommun skulle välja att inte ha någon kollektivtrafik eller säga att ”här kostar det dubbelt så mycket att åka buss som i andra delar av landet, för här gäller självkostnadsprincipen”? Det pågår ändå diskussioner hur man kan förändra. Läs mer på : http://www.rod.se/politikomraden/infrastruktur/Storre-valfrihet-med-privatiserad-kollektivtrafik/

2010-03-01 @ 16:37:38
URL: http://janolof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0