Det riktigt stora perspektivet

Under flera månader har jag endast skrivit om min/vår privata situation med sorg och glädje, d.v.s. det personliga perspektivet. Men det finns andra perspektiv. Ofta tänker vi inte på hur små vi egentligen är. Ja, hela vår jord är faktiskt bara som ett litet dammkorn i det gigantiska universum. Jag läste en artikel för en liten tid sedan om Nasa:s rymdteleskåp Kepler. Trots att det bara varit i drift drygt något år och endast sett 1/400-del av himlen har den upptäckt 1200 planeter inom par tusen ljusårs avstånd – vilket är nära i dom här sammanhangen. Utifrån detta har man beräknat att det finns miljontals planeter där ute om man vidgar sökområdet. Betänk att bara någon procent av dessa hyser liv. Ja, jag är övertygad om att det finns andra civilisationer därute. När vi nu kunnat börja se andra planeter på upp till ett par tusen ljusår bort, vad är det då som säger att vi inte själva blir betraktade. Kanske på ett ganska närgånget sätt. Jag menar – andra civilisationer kan ha kommit mycket längre i utvecklingen än vi.

Klick på den här länken och följ med på en svindlande resa : http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0